בשנים האחרונות נעשה ברור יותר ויותר שהמסגרת הלימודית חייבת להתמקד לא רק בהעשרת הידע ומיומנויות הלמידה של הנכנסים בשעריהם, אלא גם בחיזוק ערכים, מיומנויות בין אישיות וכישורים חברתיים. הדבר חשוב הן על מנת לקדם אקלים מכבד ונעים במסגרת הלימודית והן כדי לצייד את התלמיד במקסימום כלים לקראת היציאה שלו לעולם. איך עושים זאת?
כנשות חינוך וכאימהות, ברור לנו שבית הספר הוא לא רק מקום שבו לומדים. נכון, כביכול המהות המרכזית של בית הספר היא למידה ורכישת ידע, ומכאן שמו, אלא שכל מי שנכנסה לבית ספר בשנים האחרונות יודעת לומר בבירור שהתחום החברתי מהותי לחיי היומיום של התלמיד לא פחות. אבל פיתוח כישורים חברתיים הוא לא תמיד עניין קל, ולפעמים צריך לספק לתלמידים תמיכה. כלים לתמיכה הזו ניתן לרכוש, למשל, באמצעות לימודי CBT.
רכישת מיומנויות חברתיות – יכולת טבעית?
חלק מהתלמידים שלנו מגיעים לבית הספר עם יכולות חברתיות מפותחות – במקרה הטוב הם יהיו מנהיגים טבעיים וחברים טובים, ילדים אהודים שאוהבים לעזור ומפיצים אווירה טובה סביבם. במקרה הרע, אלה יהיו ילדים שכישורי המנהיגות והכריזמה שלהם מובילה אותם דווקא לכיוונים פחות טובים, כמו חרמות ואלימות. מה שמשותף לשני סוגי התלמידים האלה הוא שהם לא צריכים הקנייה חיצונית של כישורים חברתיים, אבל כידוע – אלה לא כולם.
כלים בתחום החברתי – לעתים אתגר מהותי
מלבד יוצאי הדופן שחוננו ביכולת טבעית להתחבר ולסחוף אחריהם, אין כמעט תלמיד שלא חש מפעם בפעם בודד או במצוקה במישור החברתי. גם לתלמיד במצב חברתי ממוצע, כזה שיש לו מספר חברים קרובים, עלול להיות במצוקה בגלל ריב שהוא לא יודע כיצד להתמודד איתו, למשל.
כמובן, כולנו פגשנו ומכירות גם ילדים דחויים ובודדים, שהם אלה שנזקקים במיוחד לסיוע ברכישת מיומנויות חברתיות, מה שפוגם בדימוי העצמי, בביטחון ופעמים רבות גם בתפקוד הלימודי שלהם.
איך ניתן לסייע לתלמידים אלה?
יועצות חינוכיות רוכשות במהלך הכשרתן כלים שייעודם תמיכה וסיוע לתלמידים גם באספקט החברתי והבינאישי. יחד עם זאת, ישנם כלים ושיטות נוספות, שלא נלמדים בהכשרתה הבסיסית של היועצת החינוכית, למשל כאלה המגיעים מעולמות הטיפול העמוקים יותר.
דוגמה לשיטה כזו, למשל, היא השיטה הקוגניטיבית התנהגותית – CBT. שיטה זו מיועדת לטיפול ממוקד בבעיות המתעוררות בחייו של ילד או מתבגר, כמו חרדה חברתית, התנהגות מרדנית או קשיים בוויסות הרגשי.
כיצד תורם שימוש בשיטת CBT לרכישת מיומנויות חברתיות?
הגישה הקוגניטיבית התנהגותית יוצאת מנקודת הנחה שיש לכל אדם, נער וילד, כוחות ויכולות לשנות ולשפר את מצבו ולהתגבר על קשיים נקודתיים. במקרה של תלמידים המתמודדים עם קשיים בתחום החברתי, פעמים רבות נוכל לראות כי חלק מהקושי נעוץ בפער שבין הדימוי והמחשבות שלהם, ובין הסביבה. פערים שכאלה הם אחד הדברים שהטיפול הקוגניטיבי התנהגותי מתמקד בו ועל כן מאפשר לקדם מיומנויות חברתיות אצל תלמידים.