חיפוש

מה העונש הצפוי על גניבת רכב בישראל – מדריך

בעוד שחלקנו מתעוררים בבוקר ויושבים לעבוד אל מול הלפטופ בימי הקורונה הביתיים, חלקנו האחרים מעדיפים לסייר ברחובות ולבדוק אילו רכבים ניתן לגנוב. האמת? אין מה לעשות, זה גם סוג של מקצוע. אמה-מה, גנב רכבים, מקצועי ככל שיהיה, צפוי לעונה לא מבוטל בכלל. בואו נדבר על זה.

קודם כל והכי חשוב אנחנו רוצים להדגיש את הפרט הבא: תבחרו לעצמכם עבודה סטנדרטית שתפרנס אתכם ותספק אוכל על שולחן השבת שלכם. אם תשאלו אנשים מסוימים, הם יגידו לכם שגנב רכבים זהו מקצוע לכל דבר. אבל מה העניין, העניין הוא שהאנשים האלו חיים את החיים שלהם עם חרדה מתמדת שמא יתפסו אותם והחוק ישים עליהם את הידיים. בין אם אתם נוהגים ברכב ליסינג פרטי או תפעולי, אתם צריכים להכיר את המידע הבא:

 

"מקצוע" גנב הרכבים – גם אם מפרנס, לא שווה את הסטרס

יודעים מה? גם אם המקצוע זה של גנב רכבים הוא מאוד מפרנס, לדעתנו לא יהיה שווה למות בגיל 40 מהתקף לב כתוצאה מלחצים וסטרס מתמשך של שנים. האנשים האלו לא יודעים רגע של שקט נפשי, וזה בכלל עוד לפני שאנחנו מדברים על העונש הצפוי להם בחוק.

אז, מה העונה הצפוי בחוק לגנבי רכבים אם כך? ובכן, על פי החוק במדינת ישראל, גנב רכבים צפוי לעונש של בין 7 ל-10 שנים בכלא בפועל. כמובן, זה לא בהכרח אומר שכל גנבי הרכבים אכן מקבלים את העונש הזה. בעוד שעל חלק מהגנבים נגזר עונש מקסימלי של 10 שנים בכלא, על גנבים אחרים יכול להיגזר עונש ממותק יותר.

 

כיצד השופט מחליט על חומרת גזירת העונש על גנב רכבים?

במה תלויה חומרת העונה הנגזרת על גנבי רכבים? בעיקר בהתאם לתרחיש. בואו נסביר. אם למשל משטרה תפסה אדם ממש באמצע האקט של גניבת הרכב, אבל הוא עדיין לא הספיק לפרוץ לרכב, רוב הסיכויים הם שהעונש הצפוי לאותו אדם הוא אינו עונש של 10 שנים.

סביר להניח שייגזר עליו עונש פחות חמור. מאידך, אם המשטרה תפסה את גנב הרכבים בזמן שהוא נוהג ברכב הגנוב, העונש יהיה חמור יותר, כמובן. עכשיו, בואו ניקח את הסיטואציה האחרונה ונשנה אותה מעט. "נשדרג" אותה מבחינת התרחיש:

 

גנב רכבים שבורח מהמשטרה מסתכן בגזירת עונש חמור ביותר

זוכרים את אותו גנב רכבים, שאותו תיארנו בתרחיש הקודם? אותו אחד שנתפס על ידי המשטרה, סומן לו לעצור בצד והוא אכן עצר בצד. בואו נתאר תרחיש דומה, אבל עם TWIST קצת אחר. זו הסיטואציה: אותו גנב רכבים הצליח לפרוץ לרכב ולגנוב אותו, התניע אותו ונסע. במהלך נסיעתו של הגנב – המשטרה סימנה לו לעצור בצד בעקבות לוחית רישוי שדווחה בתור רכב גנוב.

כעת, מה יקרה אם אותו גנב רכבים יחליט שהוא לא עוצר בצד, אלא ימשיך לנסוע ולברוח? ומה יקרה אם תוך כדי הבריחה מהמשטרה, אותו גנב רכבים יסכן את שלום היבור ואולי אפילו ידרוס אדם אחר? אולי אפילו ידרוס אדם אחר למוות, חלילה? ניחשתם נכון, העונש כבר עשוי להתקרב ל-10 שנים בפועל. במיוחד אם אותו גנב רכבים גם סיכן את שלום הציבור תוך כדי בריחתו והימלטותו מהשוטרים. אגב, אם המשטרה הפעילה אמצעים מיוחדים בכדי לאתר את הגנב, השופט עשוי להתחשב בכך גם בזמן שהוא גוזר את הגזירה על הגנב.

 

המשטרה הפעילה אמצעים מיוחדים ללכידת גנב מכוניות?

אם גנב הרכבים אילץ את המשטרה להרים מסוק לאוויר ולנסות לאתר אותו במשך שעות, הפרטים האלו בהחלט יהיו כלולים בהחלטת השופט בזמן שהוא גוזר את הגזירה על העבירות. שימו לב, השתמשנו במילה "עבירות", שכן כבר לא יהיה מדובר רק במקרה של גניבת רכב.

ברגע שהגנב בוחר ומחליט לברוח מהמשטרה, הוא הופך את כל התרחיש של גניבת הרכב לתרחיש אחר לגמרי. גם מבחינת החוק, גם מבחינת האמצעים הנדרשים ללכידתו, גם מהבחינה של ההתייחסות של בתי המשפט לחומרת העבירה. כמו שאמרנו, עדיף לכם לקום בבוקר ולנסוע לעבודה המשרדית שלכם, גם אם היא אינה מפרנסת "בגדול" כמו העבודה של גנב הרכבים. בהצלחה בדרככם הכשרה!

 

פריצה לרכב
פריצה לרכב

אולי תאהבו גם את