חיפוש

מי אחראי על הליך הגישור?

סכסוך יכול לקרות לנו עם כל אחד. עם אדם שפגשנו בפעם הראשונה, עם אנשים שאנחנו מבצעים איתם עסקים וגם עם קרובי משפחה. מחלוקות וסכסוכים קורים בשכיחות גבוהה מאוד. הבעיה מתחילה כאשר שני הצדדים המסוכסכים לא מצליחים לפתור את הסכסוך בכוחות עצמם.

במקרים הללו, בית המשפט יכול לעשות סדר. עם זאת, אנשים רבים מעדיפים דווקא לפנות אל הליכי יישוב סכסוכים חלופיים, כמו גישור. במאמר הבא נסביר על הליך הגישור בכלל, ועל מי שאחראי על ההליך הזה בפרט.

 

הליך הגישור

מחלוקות וסכסוכים במגוון תחומים ניתן לפתור באמצעות הליך משפטי בבית המשפט. הבעיה היא שרבים מוצאים את ההליך הזה כמסורבל ובעל חסרונות מסוימים. לכן, ניתן לפנות אל הליך חלופי שמתאפשר לפי החוק – הליך גישור.

בהליך זה, שני צדדים שקיימת ביניהם מחלוקת כלשהי, ישמיעו את הטענות שלהם בפני מנהל ההליך, והאחרון יעשה מאמצים על מנת למצוא פתרון שיוסכם על שני הצדדים. קראו עוד על גישור עסקי עם המוסד לבוררות.

 

מגשר

בהליך גישור, מנהל ההליך נקרא מגשר. המגשר הוא הדמות שאחראית על כל הליך הגישור למעשה. מטרתו של המגשר היא אחת – להביא לפתרון שיוסכם על ידי שני הצדדים המסוכסכים. המגשר עושה זאת על ידי שמיעת הטענות השונות של הצדדים, התחשבות ברקע של כל אחד, הבנה של האינטרסים השונים ושמיעת עדויות שונות. כל אלו יאפשרו לו להגיע להחלטה עם סבירות גבוהה להסכמה מצד שני הצדדים.

 

סמכויות המגשר

לעומת שופט בבית המשפט, או בורר בהליך בוררות, למגשר אין סמכויות ענפות. המטרה שלו כאמור היא למצוא פתרון ששני הצדדים מסכימים עליו, כך שאם הוא לא מצא אחד כזה, הוא לא יכול להכריח את הצדדים להסכים לפתרון מסוים.

 

כיצד נקבעת זהות המגשר?

כאשר שני צדדים נמצאים בסכסוך ומחליטים לפתור אותו באמצעות הליך גישור, שניהם יהיו אלה שיקבעו את זהות המגשר. המגשר צריך להיות אדם שמוסכם על ידי שני הצדדים, כך שכל צד יוכל להאמין שהמגשר פועל באובייקטיביות.

 

מוסדות גישור

המדינה קובעת רגולציות שונות על הליך הגישור, כך שלא ניתן פשוט לפנות אל אדם זר ברחוב או מכר משותף ולהפוך אותו למגשר. ניתן להתחיל בהליך גישור עם מגשר מוסמך באחד ממוסדות הגישור.

 

הסכמה משותפת

היתרון המשמעותי ביותר של הליך הגישור, שגם בא לידי ביטוי בניהול ההליך על ידי המגשר, הוא ההסכמה המשותפת על זהות המגשר מצד אחד, אך גם על הפתרונות שמציע המגשר לאורך ההליך מצד שני.

 

מומחיות בתחום

במקרים רבים, מוסד גישור יציע לשני הצדדים שבמחלוקת מספר מגשרים. ישנם מגשרים שמומחים גם בתחומים מסוימים, כך שהם יכולים לקבל החלטה בצורה טובה יותר, אם שני הצדדים נמצאים במחלוקת בתחום המומחיות של המגשר.

 

גישור עסקי עם המוסד לבוררות

אולי תאהבו גם את