חיפוש

מה עדיף – פשיטת רגל או איחוד תיקים?

למציאות בה החייב אינו מסוגל לפרוע את חובותיו יש השפעות רבות, הן מהבחינה הכלכלית והן מהבחינה הבריאותית – נפשית על החייב. בין אפשרויות ההסדר הקיימות, עולה שאלה נפוצה במיוחד אצל החייבים, מה עדיף – פשיטת רגל או איחוד תיקים?

 

הסדרת חובות

כאשר החייב מגיע למצב בו הוא אינו יכול לפרוע את חובותיו, הרי שמדובר במציאות לא קלה, בעיקר בשל השפעותיה הכלכליות על החייב ועל מצבו הבריאותי – נפשי. בחלק ניכר ממקרי החובות, מדובר באנשים נורמטיביים שנקלעו למצב זה בעל כורחם, כך שהמדינה מאפשרת להם להגיע להסדרת החובות.

ההיגיון העומד מאחורי הסדרים אלו (אודותם תוכלו לקבל פרטים באתר YML) הוא, ההבנה כי בחלק ניכר מהמקרים מדובר באנשים נורמטיביים, אשר לחברה יש אינטרס שיחזרו למעגל העבודה, במקום להביא לקריסתם. בין הסדרים אלו נמצאים הליכי פשיטת רגל ואיחוד תיקים, אשר שאלת העדיפות ביניהם הפכה לשאלה נפוצה אצל חייבים רבים.

 

הליכי פשיטת רגל ואיחוד תיקים

הליך פשיטת רגל, או בשמו העדכני יותר – חדלות פירעון, הוא הליך משפטי הנפתח בעקבות בקשת הנושה או החייב, אשר הגיע למצב שאינו יכול לפרוע את חובותיו. בהליך זה, נאספים כל נכסיו של החייב ומחולקים לנושים, בהתאם לקביעת הכונס הרשמי, כאשר בסוף התהליך יקבל החייב הפטר על חלק מהחוב.

תהליך איחוד תיקים הוא תהליך בו החייב מבקש לאחד מספר תיקי הוצאה לפועל שקיימים לו, כאשר המטרה העיקרית באיחוד זה היא, לנהל הליך אחד מול כלל הנושים ולחסוך זמן ופרוצדורות מתישות, מול לשכת הוצאה לפועל.

 

המשותף לשני התהליכים

תהליכים אלו נועדו בראש ובראשונה להקל על החייב, כאשר מלבד עניין הסדרת החובות, בתהליכים אלו גם מעוכבים, ובחלק מהמקרים אף מבוטלים, העיקולים השונים שהוטלו על החייב וזאת עד לבחירת ההליך המתאים.

לצד עיכוב בהליכי העיקול, עדיין קיימים הגבלים שונים, כמו שימוש בפנקסי צ'קים, קבלת הלוואות ועוד הגבלים נוספים, שנועדו לצמצם את האפשרות שהחייב ייצור לעצמו חובות חדשים. נקודה משותפת נוספת לשני התהליכים הללו היא ההפרשה החודשית של החייב לקופה הפירעון המתאימה.

 

אז מה עדיף – פשיטת רגל או איחוד תיקים?

לצד הנקודות המשותפות בין ההליכים, קיימים גם מספר הבדלים, כמו צו ההפטר הקיים רק בהליך פשיטת רגל ועניין הריביות על סך החובות שהצטברו, הממשיכות לגדול בהליך איחוד תיקים. ולכן, בשאלת העדיפות בין שני התהליכים חשוב לקחת בחשבון את כלל הנתונים הרלוונטיים – גובה החובות, יכולת הפירעון, סך הנכסים הניתנים למימוש ועוד.

ככלל, ההמלצה הרווחת היא להיעזר בשירותיו של עו"ד מומחה בתחום פשיטת רגל / הוצאה לפועל, אשר יבחן את המקרה שלכם באופן פרטני ויסייע לכם לבחור את התהליך המתאים ביותר למצבכם.

 

לסיכום

תהליכי פשיטת רגל ואיחוד תיקים הם תהליכים בעלי מספר נקודות משותפות, המעלות אצל חייבים רבים את שאלת העדיפות ביניהם. כדי לעשות את הבחירה המיטבית, יש לקחת בחשבון נתונים כמו גובה החובות, יכולת הפירעון של החייב ועוד, כאשר מומלץ לקבל את ההחלטה עם עו"ד מומחה בתחום.

פשיטת רגל
פשיטת רגל

אולי תאהבו גם את