חיפוש

אילו סנקציות ניתן להטיל על אדם אשר לא שילם מס

כל מדינה רואה חשיבות רבה בתשלום מס. המדינות מפעילות מערכות שונות בדמות רשויות המס, שמאפשרות להן לגבות מס בצורה הטובה ביותר מהאזרחים. בישראל למשל, המדינה גובה מס באמצעות הטלת חובת דיווח על אזרחים, חיוב בתי עסק שונים לגבות מע"מ וחיוב מעסיקים לשלם את המס של העובדים דרך השכר שלהם. בכל זאת, ישנם אנשים שמתחמקים מתשלום מס. הנה הסנקציות שניתן להטיל עליהם.

 

אי תשלום מס

מס הוא אחד הדברים המשמעותיים ביותר מבחינה כלכלית שיש בכל מדינה מתפקדת. בין אם המדינה קובעת מיסוי נמוך או גבוה, היא מחייבת את האזרחים להעביר לה אחוזי כסף מסוימים לצרכי תקציב ושיפור תשתיות.

המדינה דואגת, באמצעות חוקים שונים ושיטות שונות, לוודא שהאזרחים אכן ישלמו קנס. אזרחים שלא משלמים קנס חשופים לסנקציות, דבר שאמור ליצור התרעה מאי תשלום מס. קראו עוד על כך באתר של עו"ד דני אורדן.

 

אי תשלום מס – עבירה טכנית

כדי להבין מה הסנקציות שניתן להטיל בגין עבירת מס של אי תשלום מס, חשוב קודם כל להבין את סוגי עבירות המס שקיימות בישראל. עבירות המס מתחלקות לשני סוגים. הסוג הראשון מתייחס לעבירות מס טכניות. מדובר על עבירות מס שבוצעו בתום לב. במקרה הזה, עדיין מדובר על עבירת מס, אך מס הכנסה ינסה להגיע להסדר ענישה עם האזרח שלא שילם.

 

אי תשלום מס – עבירה מהותית

עבירות מס מהותיות הן הסוג השני של עבירות מס. כאשר אדם מבצע מטרת מס מתוך כוונת זדון, על מנת לא לעמוד בחובת המס, הוא מבצע עבירת מס מהותית. אי תשלום מס מתוך כוונה כזאת נחשב לעבירה מהותית. לכן, הענישה על העבירה הזאת היא יותר חמורה. רשויות המס יתבעו את אזרח שלא שילם, הליך פלילי עשוי להינקט נגדו והוא עשוי למצוא את עצמו במאסר.

 

קנס כספי

במקרה שאזרח לא שילם מס ונמצא שהוא עבר על עבירת מס טכנית, הוא צפוי לקבל קנס כספי. הקנס הכספי יינתן לפי גודל המס שאותו אדם לא שילם ולפי חומרת העבירה שלו. מדובר על סנקציה שנחשבת לקלה יחסית.

 

מאסר בפועל

זוהי הסנקציה הקשה ביותר שניתן לקבל בעקבות עבירת מס. מי שלא שילם מס ונמצא שהוא עבר על עבירת מס מהותית, יקבל ככל הנראה מאסר בפועל. המאסר יכול להתחיל מכמה חודשים ולהימשך יותר זמן, לפי היקף העבירות של האזרח.

 

הפחתת הענישה

ישנם מקרים רבים בהם רשויות המס טוענות לביצוע של עבירת מס מהותית, אך בסופו של דבר האזרח שלא שילם את המס מואשם בביצוע עבירת מס טכנית. המקרים הללו מתרחשים כאשר לאזרח שנאשם יש סיבות שיכולות להפחית את הענישה שלו או את חומרת העבירה. באמצעות עורך דין ניתן לטעון לכך ולהפחית את הענישה.

לא לשלם מס
לא לשלם מס

אולי תאהבו גם את