חיפוש

מה הוא פטור ממס הכנסה?

את מס ההכנסה כולנו מכירים מקרוב – מס שכל אזרח משלם בגין הכנסתו, בין אם מקורה ביגיעה אישית, משמע עבודה, ובין אם היא ממקור אחר דוגמת הכנסה משכירות. עם זאת, לא כולנו מכירים את הפטור ממס הכנסה, ומי זכאי לו. כדאי לכל אחד להכיר על מנת שלא לשלם ביתר מס הכנסה, במידה וישנה זכאות לפטור.

 

מי זכאי?

כידוע מס הכנסה משולם לפי מדרגות מס, המחושבות באחוזים מסך ההכנסות של אדם, וביחס לגודל הכנסתו. עם זאת, ישנו פטור ממס הכנסה שמגיע לאנשים מסוימים, אשר פוטר אותם כליל מתשלום מס הכנסה על הכנסותיהם.

לפטור זכאים אנשים אשר נקבעו להם אחוזי נכות רפואית משוקללים. הפטור חל על מי שנקבעו להם 90% נכות או יותר, לתקופה של 185 ימים או יותר, וכמובן לצמיתות. כך, נכות זמנית שנקבעה, ל-184 ימים או פחות, לא מזכה בפטור – גם אם זוהי נכות הגבוהה מ-90%.

במידה ואתם סובלים מכמה נכויות, הנכות לצורך בדיקת הזכאות לפטור ממס הכנסה תחשב לזו המשוקללת. ניתן לבדוק את אחוזי הנכות המשוקללת במחשבון הביטוח הלאומי, הזמין עבורכם באתר האינטרנט של המוסד לביטוח הלאומי.

הפטור ממס חל הן על הכנסות מיגיעה אישית והן על הכנסות שאינן מיגיעה אישית, כאחד. על כן, ככל שישנה הכנסה החייבת במס, וישנה עמידה בתנאי הפטור, יוחל הפטור ללא קשר למקור ההכנסה.  

 

חריגים לפטור

גם במידה ואינכם עומדים בתקופת הנכות ובאחוזים הקבועים, ניתן עדיין לפנות לרשות המיסים ולבקש לבוא בפני וועדה רפואית של מס הכנסה. הוועדה מסוגלת לקבוע כי למרות שאין נכות מזכה, ישנה נכות מספיקה שעולה לכדי כזו המביאה לקבלת הפטור ממס.

 

החזרי מס בגין פטור שלא נוצל

במידה וישנן שנות מס בהן הייתם זכאים לפטור, אך מכל סיבה שהיא הוא לא נוצל, תוכלו לקבל החזר מס. את החזרי המס תוכלו לקבל על תקופה של 7 שנים אחורה, רטרואקטיבית. לכן, אם אתם מוצאים עצמכם זכאים לפטור, הזדרזו לברר זאת בהקדם האפשרי.

 

כיצד אדע אם אני זכאי?

במידה ויש לכם הכנסה החייבת במס, וכן נקבעה לכם נכות רפואית זמנית של 185 ימים ומעלה או צמיתה, בשיעורים שמפורטים בחוק, משמע 90% או יותר, ייתכן מאוד שאתם זכאים לפטור.

במידה ואינכם נהנים ממנו, אך מוצאים את עצמכם זכאים, ניתן לפנות לרשויות המס ולבקשו, או לפנות לחברה חיצונית אשר תבדוק את זכאותכם ותייצג אתכם בהתמודדות מול רשות המיסים בדרך לקבלת הפטור ממס הכנסה לו אתם זכאים.

 

סיכום

במידה ויש לכם הכנסה חייבת במס, ואתם סובלים מבעיה רפואית אשר נקבע לכם בגינה אחוזי נכות, כדאי שתפעלו לברר האם אתם זכאים לפטור ממס הכנסה. ניתן לברר בעצמכם ולהגיש בקשה לביטול לאומי, תוכלו לפנות לחברה חיצונית אשר תערוך עבורכם את הבדיקה על מנת שלא תפלו בין הכיסאות במידה ואתם אכן זכאים.

דולרים
דולרים

 

אולי תאהבו גם את