חיפוש

באילו מקרים יינתן פטור ממס הכנסה?

לעיתים, במהלך החיים, אנשים מתמודדים עם אתגרים פיזיים או נפשיים שונים. בין אם מדובר בפציעה חמורה, התפרצות מחלה קשה או התמודדות עם דיכאון חמור. האתגרים האלה מקשים על הנפגע להמשיך לעבוד במשרה מלאה, במקרה הטוב, או בכלל – במקרה הרע. שינוי זה בהיקף העבודה משפיע לרעה על פרנסת המשפחה ואף יכול לגרום לקשיים כלכליים חמורים. לכן, המדינה תומכת במשקי בית אלו ומציעה להם הטבות שונות כגון פטור ממס הכנסה.

 

מי זכאי לפטור ממס הכנסה?

באופן כללי, ישנם 3 תנאים, אשר העומדים בהם זכאים לאישור פטור ממס הכנסה:

  1. מקור הכנסה החייב במס
  2. קביעת נכות לתקופה של מעל חצי שנה
  3. הנכות שנקבעה היא בשיעורים המצוינים בחוק

 

באילו מקרים יינתן פטור ממס הכנסה?

הנכות הרפואית המקנה זכאות לאישור פטור ממס הכנסה אינה מוגבלת לנושא מסוים, אלא יכולה לנבוע ממקרים שונים כגון:

  • קביעת נכות לפי חוק הביטוח הלאומי
  • קביעת נכות לפי חוק נכי צה"ל
  • קביעת נכות לפי חוק רדיפות הנאצים
  • התפרצות מחלה קשה
  • אבחון מחלה סופנית
  • לקות ראייה

 

שיעור הנכות המזכה בפטור ממס

השיעור שנקבע להקניית זכאות לפטור ממס הכנסה הוא 90%. כלומר, אנשים בעלי נכות רפואית של 90% ומעלה יכולים לקבל אישור פטור ממס. יש לשים לב, כי לא מחייב שנכות אחת בלבד תביא את הנכה ל90% נכות לבדה, אלא ייתכנו מצבים בהם מספר לקויות קטנות יחסית יובילו את הנכה ל90% נכות. "חיבור" מספר לקויות יחד נקרא בשפה המקצועית "נכות משוקללת".

 

תנאי נוסף לנכות משוקללת

אם הנכות שלכם נובעת מחיבור של מספר לקויות, עליכם לשים לב שלפחות אחד מהליקויים צריך להיות בשיעור של 40% ומעלה. בנוסף, "חיבור" מספר לקויות אינו חיבור אריתמטי פשוט, אלא מדובר בחישוב מיוחד. החישוב מתחיל כאשר האדם בעל 100% תפקוד, וכל נכות מקטינה בהתאמה את אחוזי התפקוד של האדם.

 

דוגמא לחישוב נכות משוקללת

כדי להמחיש את שיטת החישוב, נביט על אדם בעל נכות בידיו בשיעור של 10% ונכות ברגליו בשיעור של 10%. חישוב הנכות יהיה כדלהלן – הנכות ברגליו היא 10% מתוך 100% ולכן תותיר אותו עם 90% תפקוד. כעת, נפחית 10% נכות (בשל הנכות ברגליים) מתוך 90% תפקוד שנותרו לו. לכן, האדם בעל תפקוד של ברמה של 81% – נכות של 19%.

 

לסיכום

להתמודדות עם נכות קשה באמצע החיים ישנן השפעות חברתיות, משפחתיות וכלכליות. לקשיים הכלכליים שהיא עלולה להוביל אליהם – יש פתרונות. המוסד לביטוח לאומי מספק הטבות שונות שנועדו להקל על הנכים ולחסוך להם את ההוצאות על תשלומי מס הכנסה. אם אתם בעלי 90% נכות ומעלה, ועומדים בתנאי הזכאות – אתם מוזמנים להגיש בקשה לקבלת פטור ממס הכנסה.

מחשבון
מחשבון

 

אולי תאהבו גם את